Terug naar gezin

De man doet mee in het huishouden, gemeengoed?

ArjanSalomons Bericht door: ArjanSalomons
Geplaatst op: 08-08-2012 om 06:36

Als werkende ouders met 2 kleine kinderen worden mijn vrouw en ik regelmatig geconfronteerd met de vraag "Doe jij het of ik?" als het tijd wordt voor een (af-)wasje, droogje, eten koken en schoonmaakklussen.

Ikzelf vindt het heel normaal om mee te helpen in het huishouden, mijn vrouw (werkt half zo veel uren dan mij) heeft bijvoorbeeld veel meer uren per week (met name overdag) om voor de kinderen te zorgen, ik spring wel eens bij als zij vroege of late diensten heeft om bijvoorbeeld de kinderen weg te brengen of 's avonds te koken en de kinderen op bed te leggen.
Dit vind ikzelf niet erg en hoort bij het gezamenlijk opvoeden van de kinderen, ook voor schoonmaken of andere klusjes ben ik niet bang.

Ik hoor wel eens rond mij heen dat er mannen zijn die helemaal niets doen in het huishouden of zorg voor de kinderen, wat is jouw eigen ervaring hiermee?

  • usericon

    Ik vind het niet meer dan normaal, dat mannen meehelpen! Wij vrouwen kunnen ook de containers aan de straat zetten, schilderen, banden plakken e.d. En de zorg voor de kinderen ligt bij beide ouders, dus ook poepluiers, naar KDV of school brengen, mee naar consultatieburo e.d. Het gezinsleven is een taak van beide ouders, een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

  • usericon

    In deze tijd van emancipatie is het vanzelfsprekend dat de man ook meehelpt in het huishouden. Ook zij emanciperen mee, neem ik aan. Uiteraard is het afhankelijk van de situatie. Het is goed reeel te bekijken wat ieder aankan en waar de sterke of juist zwakke kanten zitten.. Probeer een verdeling te maken waarin niet alleen naar tijd of taken verdeling gekeken wordt maar ook naar wat men aan kan. Ieder moet zich er goed bij voelen.. Blijf evalueren, en wees flexibel wanneer nodig. Een gezin goed draaiend houden gaat niet altjd vanzelfsprekend.. En het is zo belangrijk om ook wat tijd voor elkaar, en voor jezelf over te houden...! Dan blijft de veerkracht er wat meer in.

  • usericon

    Niet geheel vanzelfsprekend, wel betrokken. Er zijn nog steeds gezinnen waar de man fulltime werkt en de vrouw voor de kinderen en het huishouden zorgt..

    Wel ben ik het met Erna eens dat er een goede balans moet zijn in het gezin, dus iedereen doet wat. Helaas krijg ik mijn dochter van 4 nog niet aan de afwas ;)

    Graag lees ik ook een stoere-mannen-reactie (anders wordt het te zoetsappig en feministisch hier haha!)

  • usericon

    Misschien is het goed eens samen met je dochter van vier de afwas te doen, Arjan?
    Is een win/win situatie.. Jij exclusieve tijd met haar samen, vrouw even ontlast, en dochter voelt zich een grote stoere meid...toch? ;-) Dit even ter zijde.....

    En is het niet 'stoer' wanneer een man dat aandurft, of aankan.......!
    Weet je.. het leert je geduld te hebben, het leert je even klein te zijn.. Ook voor mannen met veel verantwoording en op hoge posities kan dit heel verhelderend werken, of leerzaam zijn..

    Maar goed, laat die stoere mannen reacties maar komen...:)

  • usericon

    Bedankt voor de tip Erna, maar mevrouw had meer zin in spelen dan de afwas. Later nog maar eens proberen :)
    Gelukkig hebben we ook andere activiteiten welke we samen kunnen doen, ik heb incidenteel papa-dagen in het weekend (vrouwlief heet wisseldiensten) en dan is er tijd genoeg om samen -ook met onze zoon van 1 jaar- dingen te ondernemen.
    Het is voor hen ook belangrijk om te zien dat er verschillende rollen zijn in man-vrouw zijn buiten het stereotiepe man-werkt-vrouw-doet-de-rest verhaal.

Plaats een reactie

Zelf een opmerking of een tip? Plaats hier je comment en geef jouw advies!

 



  • :)
  • :)
  • :D
  • :D
  • :D
  • :(
  • :(
  • :o
  • :x
  • :s
  • 8)
  • :p
  • ;)
  • :$
  • :'(
  • :')

captcha